مقالات
مقالات

از كجا بفهميم بچمون كمبود محبت داره؟
اگر احساس مي كنيد كه كودك شما كمبود محبت دارد، هيچ وقت براي جبران اين شكاف دير نيست. هيچ كودكي سزاوار اين نيست كه به طور دائم كمبود عشق را تجربه كند، عشقي كه سلامت عاطفي او را پرورش مي دهد.

رشد روانشناختي كافي در كودكان نياز به محبت دارد. به عبارت ديگر، تمام عشقي كه در كودكي به بچه ها داده مي شود، در رشد او منعكس شده و به او هويت، اعتماد به نفس و قدرت مي دهد.

محبت به كودك كمك مي كند تا خود را با شرايط مختلف سازگار كند و همچنين به او آموزش مي دهد كه چه انتظاري از محيط بيرون داشته باشد و بتواند با ديگران ارتباط و تعامل بر قرار كند. البته محبت را با محبت بيش از حد اشتباه نگيريد. ما در اين قسمت از نمناك درباره ايجاد يك رابطه سالم و متناسب صحبت مي كنيم.

برخي از علائم كمبود محبت در كودكان
كودكان شما در صورتي كه با كمبود محبت موجه باشند تبديل به كودكي مي شوند با ويژگي هايي كه در ادامه خواهيد خواند.

عدم كنترل عاطفي
اين علامت در اكثر كودكان داراي نياز عاطفي مشاهده مي شود. كودكان كم كم ياد مي گيرند كه چگونه از طريق عشق و روابط با افراد به كنترل احساست خود بپردازند بنابراين اگر كودكي در محيط بدون محبت رشد كند، نه تنها تشخيص احساسات، بلكه هنجار هاي اجتماعي نيز براي او دشوار مي شود بنابراين او قادر نخواهد بود كه بفهمد با ديگران چگونه رفتار كند.

علاوه براين، او نمي تواند احساسات افراد و نحوه ارتباط آن ها را منفي يا مثبت تشخيص دهد. به همين دليل كمبود محبت خود را به صورت خشم نشان مي دهد. اگر اين كودكان احساسات خود را سركوب كنند، مشكلات بيشتري گريبان گيرشان مي شود. پسران معمولا بيشتر از دختران با اين مشكل مواجه خواهند شد. اگر احساس مي كنيد كه فرزند شما هم سعي در سركوب احساسات خود دارد، بايد بر روي بهبود رابطه خود با او تمركز كنيد.

كمبود محبت در كودكان

انزوا و درگيري
نشانه ي ديگر كمبود محبت در كودكان، عدم علاقه به ارتباط با اطرافيان است. اگر در برقراري ارتباط موضع گيري مي كند و يا اصلا هيچ واكنشي نشان نمي دهد، مسلما مشكلي وجود دارد.

بسيار شايع است كودكي با بي ثباتي عاطفي، مهارت هاي اجتماعي ضعيفي از خود نشان دهد. اين گونه كودكان ممكن است به دليل عدم دانش كافي در شكل گيري مهارت هاي اجتماعي، به انزوا و درگيري رو بياورند. از طرف ديگر، كودكاني كه اين مشكلات را دارند، احترام كمي به احساسات ديگران مي گذارند كه اين امر به نااميدي، عدم درك و عصبانيت آن ها از پيرامون مي افزايد.

نافرماني
كودكان دچار كمبود محبت، گاهي نافرماني كرده و حركات و رفتارهاي زشت و غيرقابل قبولي را در پيش مي گيرند. خشم، رفتارهاي تكانشي مانند بيش فعالي، تغييرات ناگهاني خلق و خو، ترس هاي كنترل نشده، پرخاشگري و وحشت از نشانه هاي واضح نافرماني و سرپيچي ميان كودكان است. اگر كودك احساس كند از سوي والدينش مورد بي مهري و بي توجهي واقع شده، در عكس العمل به اين وضعيت، ممكن است نافرماني كند تا توجه آنها را به سوي خويش جلب كند. در صورت عدم درمان اين مشكل در كودك نوعي احساس پوچي و بي اعتمادي شكل مي گيرد كه با افزايش سن او شديدتر خواهد شد.

كمبود محبت كودك

ناامني
كودكاني كه كمبود محبت دارند اغلب احساس ناامني مي كنند. آن ها در خود شناسي به رشد مطلوب نرسيده اند. اين احساس ناامني با رفتارهاي خاص نشان داده مي شود. به عنوان مثال، آن ها تمايل به دفاع از خود دارند، در مواجهه با شرايط دشوار يا عقب نشيني مي كنند و انزوا را ترجيح مي دهند و يا خشونت از خود نشان مي دهند.

خودخواهي
اگر كودكي از طرف والدين عشق و توجه كافي دريافت نكند، تنها به فكر محافظت از خود بوده و ممكن است ديگران را ناديده بگيرد و خودخواه باشد. آن ها ممكن است ديوانه وار به دنبال كسب ثروت و حقوق خود بروند و خواسته هاي شان را در اولويت قرار دهند.

نشانه كمبود محبت در كودكان

تمايل بيش از حد به وسايل الكترونيكي
كودكاني كه به بازي با گوشي و تبلت اعتياد داشته، ممكن است جزو كودكاني باشند كه مورد توجه والدين قرار نمي گيرند و والدين آنها را با ابزارهاي الكترونيكي مثل تبلت، تلفن همراه يا تلويزيون تنها مي گذارند و به حال خود رها مي كنند. اين كودكان اغلب تعاملات انساني را به فراموشي مي سپارند و به دستگاه هاي مدرن وابسته شده و اعتياد پيدا مي كنند.

خشونت و پرخاشگري
كودكاني كه كمبود عشق دارند، رفتار خشونت آميز از خود بروز مي دهند. اگر كودكي به دلايل پيش پا افتاده عصباني مي شود و يا به سختي به چيزي علاقه نشان مي دهد، ممكن است به دليل اين باشد كه محبت كمي از والدين خود دريافت كرده است. اين رفتار در بزرگسالي خود را بيشتر نشان مي دهد. به طور مثال اشخاصي كه در هنگام رانندگي خشونت به خرج مي دهند و با يك مشكل كوچك جنجال راه مي اندازند ممكن است كه از كودكي آن ها نشات گرفته باشد.

زماني كه كودك پرخاشگر مي شود، به او ابراز علاقه توجه نموده و كنارش باشيد و به حرف هايش گوش دهيد و نشان دهيد كه براي گفته هايش ارزش قائل هستيد تا او به شما اعتماد كند و هرآنچه ذهنش را مشغول كرده، برايتان بازگو نمايد.

علائم كمبود محبت كودكان

تزلزل و بي ثباتي
يكي ديگر از رفتارهايي كه در كودكاني كه كمبود عشق دارند، بروز مي كند، تزلزل و بي ثباتي است. اگر كودك به ديگران اعتماد ندارد و در برابر آنها حالت تدافعي به خود مي گيرد و از برقراري ارتباط با ديگران مي ترسد، يعني او دچار خلاء عاطفي شده و احساس مي كند كه زمين و زمان به او پشت كرده اند و ديگر هيچ پشتيباني در اين جهان ندارد.

ترس از تنهايي
اگر كودك ترس زيادي از رها شدن توسط والدين يا تنها شدن دارد، ممكن است كه در بزرگسالي مشكلات عاطفي و رواني، مانند عدم عزت نفس هنگام مواجهه با مشكلات و سختي هاي زندگي را تجربه كند. در واقع اين احساس در طول سال ها تاثير قابل توجهي در شخصيت او خواهد گذاشت.

علائم كمبود محبت بچه

افت عملكرد در مدرسه
كمبود محبت پيامد هاي منفي جبران ناپذيري را به همراه دارد. يكي از بارزترين نشانه ها؛ افت عملكرد در مدرسه و عدم علاقه به مطالعه است زيرا كمبود عاطفي كودك روي وضعيت تحصيلي او اثر منفي مي گذارد. كودكان دچار خلاء عاطفي معمولاً دير زبان باز مي كنند و در كسب توانايي هاي اجتماعي بسيار كند و ضعيف هستند و دست رد به ابراز علاقه و محبت اطرافيان خويش مي زنند. بعد از بروز اين نشانه سعي كنيد با او ارتباط برقرار كنيد و به او بفهمانيد كه به فكر پيشرفتش هستيد.

احساس حقارت
وقتي پدر و مادر به سختي عشق و توجه خود را به كودكشان نشان مي دهند، او ممكن است بدبين شود و همچنين احساس حقارت كند. همه كودكان طبيعي كه محبت ديده اند در اين سن احساس خوشبختي و مثبت بودن مي كنند.
منبع : نمناك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۵۲:۱۹ ] [ admin ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی